Brak tytułu

"Jedno wiem i innych objawień
 Nie potrzeba oczom i uszom -
 Uczyniwszy na wieki wybór,
 W każdej chwili wybierać muszę".
                                                            Jerzy Liebert "Jeździec"


   To jeden z cytatów, które bardzo głęboko we mnie zapadły, podobnie jak reszta wiersza Lieberta. Często do niego wracam, zwłaszcza, gdy na własnej skórze przekonuję się, że nic nie jest dane na zawsze. 
   Czasami bezpieczeństwo spokoju bywa niezwykle złudne. Życie niby wydaje się poukładane, sprawy niczym książki w biblioteczce leżą równo poukładane, ale wystarczy chwila, by takie pozorne wyciszenie zmieniło się w chaos. Nagle dzieje się coś, co wywraca świat do góry nogami. Szok jest tym większy, że nierzadko to rzecz, której nie mieliśmy zamiaru zapraszać do naszego harmonijnego życia. Świat wiruje dookoła i trzeba się w tym odnaleźć. Podjąć jedną decyzję, a za nią następną. Przekonanie, że można żyć bez rozważania spraw i podejmowania decyzji jest jedynie iluzją. 
   Każde działanie niesie ze sobą jakieś następstwa, prowadzi do reakcji, co wiąże się z podejmowaniem kolejnych decyzji. Życie jest niezwykłą podróżą, w której zaskakuje nas każda chwila. Wstajesz i spotykasz się z nowymi wyzwaniami. Decydujesz od najprostszych spraw, na jaki film pójść, co kupić, gdzie spędzić wieczór, po sprawy ważniejsze, jakie wartości są dla ciebie najważniejsze, jak postąpić w pracy, co zaplanować na przyszłość, z jakimi ludźmi się związać. 
   Warto być otwartym. Przyjmować to, co niesie ze sobą życie, otwierać szeroko ramiona na jedne rzeczy, inne omijać. Budować swoją rzeczywistość na mocnych, stabilnych wartościach, tworzyć świat, który będzie lepszy, ciekawszy, życzliwszy dla drugiego człowieka. Nie ominie się brania odpowiedzialności za siebie i innych, to nieodłączna część naszego życia. To, jaki będzie świat zależy od naszych decyzji. Może nie na skalę światową, ale w naszym małym świecie, choć czasami najważniejsze rzeczy mają swój zalążek w najmniejszych działaniach. Każdy wybór jest niepowtarzalną okazją do zmiany świata, naszej rzeczywistości, jest podróżą, która rozpoczyna nasze przygody. 
   Trochę przypomina mi to chodzenie po szlakach, od tego w którą stronę zdecyduje się udać, zależy to, co zobaczę. Czy dotrę na szczyt ciekawszą, ale trudniejszą trasą, wymagającą większego wysiłku, ale dającą mi możliwość podziwiania przepięknych i zapierających dech w piersiach krajobrazów, czy pójdę po najprostszej linii oporu, łatwej ścieżce, która nie obiecuje mi wiele. Nauczyłam się nie bać wyzwań, próbować trudniejszych, bardziej wymagających dróg. Owszem wymagają one więcej pracy, wzmagają zmęczenie, ale uczą też cierpliwości, pracowitości, pozwalają lepiej docenić to, co zdobędę. Moja mama zawsze śmiała się, że na przekór wszystkiemu wybieram trudniejsze drogi, bardziej zawiłe, jakbym nie widziała prostszej. Dokładniej starałam się przedstawić to, co opisywałam, niż ode mnie oczekiwano. Jest we mnie coś, co każe mi dawać z siebie wszystko, starać się bardziej niżbym musiała. Czasem to męcząca, ale w gruncie rzeczy dobra cecha, którą lubię. Może dlatego choć czasem się waham podejmuję próby zdobycia wielu rzeczy. Czasem zajmuje mi to sporo czasu, nieraz nie wiem, czy nie porywam się z motyką na Słońce. Zdarza mi się bać i być pełną obaw, ale próbuję. Jeśli nie wyjdzie, nie odpuszczam. Wiem, że nierzadko trzeba czekać, dorosnąć, poprawić kondycję, nauczyć się innych rzeczy, by osiągnąć cel. Podejmuję więc kolejne decyzje, które prowadzą mnie do upragnionego. Nie ma bowiem tylko jednej drogi do celu! W uszach stale brzmi mi jedna z moich ulubionych maksym Seneki Młodszego: "To, co zdobyliśmy z największym trudem najbardziej kochamy". I tego się trzymam :-).
   A decyzje? Zawsze znajdzie się rzecz wobec której muszę się jakoś ustosunkować, to nieuniknione. Raz dokonawszy wyboru, muszę do potwierdzać innymi decyzjami, ale przy jasno określonej ścieżce to staje się łatwiejsze. Pomocą są zawsze wyznawane zasady, religia, mądrość, którą zdobywa się w ciągu lat, to takie drogowskazy, które nadają kierunek temu, co robimy. Dzięki nim idzie się lepiej :-).
   Jasno obranej drogi i wspaniałych drogowskazów, które pozwalają podjąć nawet najtrudniejsze decyzje
 :-).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © poprzez chmury , Blogger